SQNS. Mallorca

SQNS ha creat aquest blog específic pels temes de Mallorca i els mallorquins. Molta reflexió i crítica. Política, cultura, turisme, reflexions,...

7.18.2006

Acabant amb la precarietat del transport públic i millorant la flexibilitat

Està clar que a les Illes Balears el transport públic eficient tal i com ho coneixem avui en dia, mai serà una realitat, bàsicament per un motiu: la falta de densitat de població, tot i que a vegades ens agobiem de cotxes i de gent.

Atencio polítics que ho vulguin incloure en el seu programa electoral.

Propòs la creació d'un transport públic alternatiu però professionalitzat
. Està basat en el transport privat
. Es crea una base de dades de conctuctors: han de tenir certes carecterístiques, com per exemple que no hagin tengut mai cap accident greu i que ja faci més de tres anys que tenguin el carnet de conduir.
. Els conductors són validats amb un test psicotècnic.
. Els condcutors envien les seves rutes habituals i esporàdiques per SMS a l'ordinador central.
. Es creen punts arreu de les Illes d'aturada dels conductors.
. Es crea un GIS per visualitzar les parades i les xarxes de rutes.
. Els usuaris envien un SMS a la central indicant el punt de partida i arribada que coincideixi amb la del mapa, i si es vol una hora determinada.
. El sistema central envia el SMS als conductors que passen o passaran per aquell punt.
. El conductor confirma.
. El sistema envia un SMS a l'usuari indicant el número de matrícula del conductor que passarà a recollir-ho.
. Els trajectes estan tarifats. Es paga per trajecta al sistema.
. Una part de la quota és pel manteniment de l'apicació i l'altre es liquida als conductors mensualment.

Punts dèbils:
. SEGURETAT: estan fitxats conductors i usuaris. Com funciona tot per tel mòbil es pot saber sempre la posició. Prohibit apagar el mòbil durant el trajecte. Si s'apaga es dispara una alarma. Quan s'acab el trajecte conductor i usuari envien SMS a central.
. TAXISTES EN CONTRA: no tant. Les parades estàn predefinides en un mapa, igual que les parades d'autobús.
. Es necesita una bona massa crítica de constructors perquè la fórmula funcioni.

Punts forts.
. Amb molt poca infrastructura es pot construir un transport públic molt eficient.
. S'aconsegueix molta flexibilitat.
. S'és més respetuós amb el mediambient perquè es comparteix transport i es gasta menys benzina.
. Estam a illes, així que no es pot sortir d'un recinta tancat.

Iniciatives semblants però menys sofisticades:
http://www.compartir.org/ A més de compartir cotxe també comparteixen plaça de parking.
http://www.viajamosjuntos.com/